omslagsbild

omslagsbild

fredag 4 augusti 2017

Jag sitter och skäms i fordonet.

På grund av en specifik omständighet har jag rest med taxibuss till och från kontoret både onsdag och torsdag, och så även i dag. Vad jag tycker illa om det. Jag brukar resa med Roslagsbanan (tåg) och tunnelbanan. Det känns friare än att sitta instängd i en taxibuss eller likväl en färdtjänstbuss. På kommunala färdmedel har jag möjlighet att möta människor, möjlighet att även byta ord med personen bredvid. I ett färdtjänstfordon finns det endast chauffören att prata med och det är inte alltid hen vill konversera.
Det är många som vill resa med bil till och från sina arbeten, och de anser förmodligen att jag är privilegierad dessa dagar. Jag känner mig inte privilegierad. Tvärtom, jag sitter och skäms i fordonet. Det är onödiga pengar som jag då utnyttjar. Jag som kan resa med kollektivtrafiken ska göra det.
På måndag blir det åter att resa med buss och tunnelbana. Tåglinjen som jag vanligen åker med är avstängd ytterligare två veckor, så därför blir det buss. Jag ser fram emot att beblanda mig med de övriga pendlarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar