omslagsbild

omslagsbild

tisdag 9 januari 2018

En sådan klok mor.

I morse på Roslagsbanan såg jag något märkligt. Så pass att jag fick gnugga ögonen för jag blev osäker på att det som de förmedlade verkligen var det som utspelade sig framför mig. En flicka på fyra fem år satt och tittade i en bok, inte i en Ipad eller mobil utan i en bok. Hon bläddrade och berättade för sin moder vad som hände på bilderna i denna barnbok.
Samtidigt som jag värmdes att se de två såg jag ytterligare något märkligt, än mer märkligt att flickan tittade i en bok. Modern pratade inte i mobilen, smsade inte, spelade inte spel och inte heller surfade utan hon lyssnade på flickans ord och följde med i hennes fantasier.
En sådan klok mor att inte ge dottern Ipaden eller mobilen så hon kunde se film eller spela spel. Alldeles för många småbarnsföräldrar gör det. Det för barnen ska ha något att sysselsätta sig med och/eller att föräldrarna kan då minska koncentrationen på dem för stunden och flytta uppmärksamheten till något annat som att läsa papperstidningen, ringa någon eller spela på mobilen. Det är bättre att istället prata med barnen och det kan röra sig om allt mellan himmel och jord. Det är bra för deras språkutveckling och att de lär sig kommunicera med talet, men framförallt är det bra för relationen mellan barn och föräldrar. Den stärks.

Blev lycklig när jag såg denna fina stund mellan mor och dotter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar