omslagsbild

omslagsbild

onsdag 2 januari 2013

Föredraget Sikta mot stjärnorna och nå dit.

Här nedan följer en presentation av mitt föredrag Sikta mot stjärnorna och nå dit.
Om ni önskar att jag kommer och inspirar er, maila mig på johanomsorgsfamiljen@gmail.com eller





Johan Nordansjö

Föredragshållare/Inspiratör
 

  • VM- och EM-guld i rullstolsåkning (friidrott)
  • Författare till den uppmärksammande romanen Mitt nakna jag


Ämnen

* Uppväxten – grunden till mitt starka självförtroende tog form

* Skolgången – en rolig period samt ett viktigt avstamp inför vuxenlivet

* Tillgängligheten – möjligheten att delta i livet till fullo

* Bemötande – vikten att vara öppen i sinnet och neutral i våra tankar om de människor vi möter

* Friidrotten – vägen till att bli paralympier

* Att ha assistent – är det bra i alla lägen

* Självförtroende – våga sikta dit du vill nå

* Familjen och kärleken – det centrala i livet

* Romanen Mitt nakna jag – en berättelse om en man som når dit han vill trots sin CP-skada


 
Presentation

Viljan att uppleva och lusten att göra saker, smått som stort, har alltid varit stark hos Johan. Redan vid födseln 1966 fick han nytta av dessa egenskaper. Tur var det, för annars hade han inte fått livet. Eftersom Johan var en stor baby tog det alltför lång tid att komma ut ur moderns kropp, vilket gjorde att han fick syrebrist. Därigenom uppkom den CP-skada som Johan har.

"Med träning kommer vi långt. Med träning och envishet kommer vi längre. Med träning, envishet och förmågan att se möjligheter kommer vi till stjärnorna. Jag har nått stjärnorna."

Johan är en positiv och social person som tycker om utmaningar. Han lever efter devisen Jag kan vilket har medfört att han har gjort och upplevt en massa roligt, intressanta och spännande saker. Det som också har hjälpt Johan dit han är i dag är att han inte uppfattar sina begränsningar som enligt hans närstående och vänner finns. Möjligheter är det Johan ser.


Johan har haft tre stora mål: att hitta kärleken, att bli världens bästa inom sin idrottsgren, och att få publicera en roman. Efter många års sökande, tränande och skrivande nådde han fram.
Att iklädd den blågula dressen rulla in på det olympiska stadion i Seoul -88, och deltaga i en så anrik och traditionsrik tävling som olympiska spelen är, gav honom en euforisk känsla och stolthet. En femteplats på 800 meter blev det. Mästerskapstitlarna kom senare.
Efter elva års skrivande var romanen klar och accepterad av ett förlag. År 2005 kom den uppmärksammande debutromanen ut med titeln Mitt nakna jag.
Året efter fann Johan sin kärlek i Thailand. De har nu två barn.


Föredraget Sikta mot stjärnorna och nå dit är en fartfylld och inspirerande resa genom livet, en resa i glädjens och allvarets tecken. Väcker tankar och får upp ögonen för livets möjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar