omslagsbild

omslagsbild

måndag 13 maj 2013

Homonymer

Jag hade aldrig hört talas om ordet homonym förrän i lördags på ett frågesportprogram på TV. Märkligt att jag inte har gjort det, för synonym är välbekant och orden är, antar jag, besläktade med varandra. Eller är dem det?
Ord som är homonyma är de som stavas och uttalas likadant, men har olika betydelser. Exempel på de är fil och bär. Fil dricker vi, det är även ett verktyg. Bär plockar vi, som lingon, blåbär och hallon. Bär används också som en uppmaning, ´Bär min väska, är du snäll.´.
Fler ord kommer jag inte på. Gör du det? Hör gärna av dig.

Som ni redan vet är min fascination över ord är stor, så jag tycker att min upptäckt av homonymer var kul och gör svenska språket än mer intressant.



johan.nordansjo@omsorgsfamiljen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar