omslagsbild

omslagsbild

fredag 23 maj 2014

Det krävs mycket av assistenten att skriva fel i skolan.

Har ni skrivit fel medvetet någon gång? Då vet ni hur svårt det är.
Hjärnan förmedlar det rätta svaret och handen får signaler att utföra de rörelser som krävs för att skriva ner det. Inget konstigt med det. Men anta om du blir ombedd att skriva ett svar som du vet är felaktigt. Hur blir det då med handrörelserna? För de flesta av oss tar det extra tid att börja skriva ner det för det tar liksom emot. Den tiden är så kort, kanske några tiondelar av en sekund. Ett otränad ögon märker det inte.

Jag hade assistent i skolan som skrev det jag sa, för själv kunde jag inte på grund av mina okontrollerade rörelser. Datorer fanns då inte alls i samma utsträckning som nu. Så gammal är jag.
Några av mina assistenter tog på sig extra tiden för att skriva ner det jag sa exempelvis i räkneboken om det jag sa var fel. Jag skulle ha kunnat dragit nytta av det vid proven mer än vad jag gjorde. Kanske fem gånger ändrade jag mitt svar under alla de tolv åren jag gick i skolan. Jag skäms för att erkänna det.
Ju längre tid gick blev dessa assistenter duktiga på att skriva "fel", vilket jag välkomnade. Jag ville inte ha fördelar gentemot mina klasskamrater.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar