omslagsbild

omslagsbild

måndag 12 maj 2014

Jag drog storvinsten i livets tombola.

Födelsen är ett lotteri. Vinst varje gång. Vi får föräldrar.
Men vinsternas värde varierar. Föräldrarna är oftast bra för sina barns utveckling, vilket leder till att de blir mentalt starka individer som vuxna. Med mentalt starka menar jag att de vågar prova på nya saker, nya aktiviteter, vandra på okända marker och därmed få möjlighet att sätta krydda på livet. Andra föräldrar är mindre bra för sina barns utveckling. Dessa föräldrar vågar inte i samma utsträckning släppa taget och låta barnen testa något nytt. Det leder till att barnen blir hämmade i sin instinkt att upptäcka livet och som vuxna törs de inte ta steget in i det okända, trots att de förmodligen har möjlighet att klara det, utan de går i sina hemvana trygga spår.
Här har föräldrar en viktig roll att fylla, att låta barnen gå på upptäcktsfärd genom livet med lösa tyglar.

Jag drog storvinsten i livets tombola. Jag vann mina föräldrar.
De lät mig prova på saker, och fortsatt så. Även saker som kunde ha gått snett på grund av mina okontrollerade rörelser som CP-skadan medför. De har låtit mig även prova de aktiviteter som de visste på förhand jag inte skulle klara av som exempelvis skridskoåkning och längdskidåkning. Ibland överraskade jag mor och far genom att fixa det, dock inte de nämnda.
Som jag minns har jag hört de endast ett fåtal gånger säga, ´Det kan du inte göra, Johan.´. De har istället trott på mig att jag kan och uppmuntrat mig att försöka på nytt när jag misslyckades. Genom det har de byggt upp mitt självförtroende, och med ett starkt sådant vet vi alla att vi kan komma långt, mycket långt.
Jag hade aldrig kommit så här långt som jag har gjort om jag inte hade fått föräldrar som trodde på mig.

Tack mor och far att ni trodde på mig. Er tro banade väg till mitt innehållsrika och därmed fantastiska liv.



Forskningen har inte nåt dit än att vi kan välja föräldrar, och tur är väl det. Kanske. Men visst vore det bra om barnen får föräldrar som berömmer när de har gjort något bra, ser in i ögonen och säger, ´Det gjorde du riktigt bra."? Dessutom uppmuntra och inspirera barnen att fortsätta med vad de gör och till att prova på något nytt. Om alla föräldrar går in för detta, inspirera uppmuntra berömma, får vi barn med ett stark självförtroende, och det är susen. Senare i vuxen ålder finns det stora möjligheter att lyckas med vad de än väljer att satsa på.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar