omslagsbild

omslagsbild

söndag 18 januari 2015

Gav mig ut på osäker mark.

Häromdagen tog jag mod till mig och ringde själv upp en skola vars elever skulle kunna vara intresserad av att lyssna på mitt föredrag. I vanliga fall brukar assistenten ringa och sälja in föredraget, och det på grund av mina talsvårigheter. Orsaken är den att folk ofta blir konfunderade när jag berättar att jag arbetar som föredragshållare när de har svårt att höra vad jag säger, och att då sälja in föredraget, ja det är som förgjort. De kan inte veta att jag använder Power Point under föredraget. I Power Point-bilderna har jag skrivit ord eller meningar som leder in till det jag för tillfället ska prata om, vilket blir lättare att förstå vad jag säger.
Just denna dag kände jag mig tuff och talet hade sina bättre dagar, så varför inte. Jag började knappa in numret på mobiltelefonen. Två dagar innan hade jag skrivit ett mail till skolans rektor och berättat vem jag är och varför jag vill komma till dem. Föredragspresentationen och referenser från tidigare uppdrag bifogades. Så här brukar jag göra; maila till möjliga intressenter, och om de inte har hört av sig efter två tre dagar ringer assistenten upp och undrar om mitt mail har lästs.
När jag tryckte in de sista siffrorna, började jag bli nervös. Men samtalet gick bra, det var bara att jag fick säga om tre gånger vem jag var.
Fick jag då napp? Ville hon att jag skulle komma till hennes skola? Får hoppas att hon läser referenserna, för där framgår det att det inte är svårt att förstå vad jag säger.
Hon återkommer nästa vecka och lämnar besked.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar