omslagsbild

omslagsbild

tisdag 3 februari 2015

Det händer mirakel när vi minst anar.

Vår snart åttaårige son har varit helt ointresserad av att läsa böcker. Endast TV-tittande, spela på Ipaden och nu på sistone träning av sin kropp har varit det som han har sysselsatts med efter kvällsmaten, läxläsning och badandet.
På fredagskvällen skedde det något som vi föräldrar hade länge hoppats på att sonen skulle börja med. Han hade just tränat framför TV:n, då han gick till sitt rum. På vägen fick han syn på boken som låg på vårt skrivbord. Det var en av delarna i serien ´Lasse-Majas Detektivbyrå´. Han snappade upp den och la sig i säng.
- "Kom pappa och lyssna."
Hörde jag rätt?
En sida tragglade sonen igenom. Han gör på sitt eget lilla vis; han bokstaverar först ordet högt, och därefter uttalar han ordet, även det högt.
Jag frågade om han förstådd texten. Jo, det gjorde han.
Jag höll på att smälla av. Hela hösten har han gjort sina läsläxor motvilligt och ointresserad. Det har varit till och med svårt att få honom att sätta sig vid köksbordet, där läxläsningen sker.
Får se om det var bara i dag som han ville läsa, tänkte jag när jag smekte hans kind och släckte lampan.
Men de påföljande dagarna har sonen läst en två sidor. Han tycker sisådär om att läsa, men berättelsen är spännande och det gör att han fortsätter.

Duktigt gjort, vår son!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar