omslagsbild

omslagsbild

onsdag 4 februari 2015

Överraskande många eftersättsblad.

När jag börjar med en roman är det ointressant att veta antalet sidor den har. Om jag hade vetat det, hade jag kanske kunnat listat ut hur upplösningen skulle bli ju längre jag läser. Det vill jag inte. Visst ser jag när berättelsen lider mot sitt slut, och det på att högra sidan av uppslaget blir allt tunnare, men eftersom jag inte vet det exakta sidoantalet kan jag inte heller få någon grepp på hur det kommer att sluta.
Jag har just läst ut Annika Estassys roman ´Solviken´. Den har överraskande många eftersättsblad, nämligen tio stycken, och det spelade mig ett spratt. Jag hade läst sista sidan, vilket jag inte visste då, text som täcker halva sidan.
´Ännu ett nytt kapitel blir det.´, tänkte jag och vände blad.
Till min stora förvåning tittade jag på ett oskrivet blad. På nästa var det ´Författarens tack´. Romanen var alltså slut. Jag som var helt övertygad att berättelsen skulle fortsätta, för jag tyckte att det var ett abrupt slut.

Efter berättelsens sista punkt och ´Författarens tack´ följde tio stycken eftersättsblad. Är det normalt med så många?
Jag har läst många romaner, men jag har inte sett detta tidigare.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar