omslagsbild

omslagsbild

söndag 8 februari 2015

Ja, jag gjorde det!

Jag tog ner romanen som jag ville ha från hyllan. La den i knäet, vände på den för att säkerställa att ´Tigerkvinnan´ är den fjärde boken i serien om barnmorskan Cecilia Lund. Jag körde fram (satt i permobilen) till lånedisken och sa till bibliotekarien att jag ville låna denna.

Jag gjorde det.
Jag vände på permobilen så jag fick bokhyllan på min högra sida. Körde det närmaste som jag hade möjlighet till utan att vidröra böckerna. Jag stöttade min vänstra underarm rätt hårt på knäet, det för att få bättre kontroll på den. Koncentrerade mig att jag skulle föra fram handen, alltjämt mot knäet, långsamt mot romanen, sluta fingrarna om den och slutligen lyfta upp och lägga den i knäet.
Att få alla fingrar samtidigt greppa om den tjocka boken, det var svårt. När lillfingret och ringfingret ville, sträckte långfingret, pekfingret och tummen på sig i full längd och vice versa. Att synkronisera kroppsdelarna är en av mina svaga sidor.
Till slut fick jag ett ordentligt tag om romanen. Koncentrerade mig ännu en gång, att hålla den samtidig som jag ska lyfta och placera den i knäet. Jag skulle även ta i. Romanen är lätt för er som är normalstarka, men av mig kräver det lilla extra.
Jag lyckades. Halvminuten senare låg ´Tigerkvinnan´ i knäet. Jag gav ifrån mig ett lågt glädjetjut på vägen fram till bibliotekarien.


Det är viktigt att låta glädjas åt det vi gör, även åt det vi nu kan. Att ta ner en bok från hyllan på ett bibliotek, det har jag gjort förr. Men jag har inte alltid klarat det.
De flesta av oss reflekterar inte över att det vi kan i dag, klarade vi inte av en gång i tiden. Alla ni som har körkort, stanna upp och minns hur känslan var när ni lyckades ta körkortet. Alla ni som har ett arbete som har krävt en lång och tuff utbildning, stanna upp och sätt dig vid ditt skrivbord på arbetet, och minns den glädje när du klarade av examen.
Stanna upp då och då, och reflektera över det vi kan och har gjort. Vi konstaterar då med all säkerhet ´Ja, men jag rätt så duktig i alla fall.´ Detta stärker vårt självförtroende.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar