omslagsbild

omslagsbild

tisdag 21 juni 2016

Behöver vi med funktionshinder bli än mer hippa?

Apropå ´funktionsvariationer´som jag använde i gårdagens inlägg.
Funktionsvariationer är ett ord som jag hör i sammanhanget när det pratas och skrivs om personer med funktionshinder. Istället för funktionshinder tycker en del i vårt ´funkissamhälle´ och kanske även utanför att det ska heta funktionsvariation. När jag hörde det första gången för ett år sedan skakade jag på huvudet samtidigt som jag utbrast trött "O nej!".
Är det fel att använda gamla och hederliga ord som ´handikapp´ och funktionshinder´ nu för tiden? Jag märker att verbalt och i text förekommer de alltmer sällan. Det känns som det ska hittas på, konstruera nya ord på olika områden, annars hänger man inte med. Är ´funktionsvariation´ ett tecken på det? Behöver vi med funktionshinder bli än mer hippa? Möjligheten kanske är större att jag blir insläppt på Café Opera en sen fredagskväll om jag säger att jag har en funktionsvariation istället för ett handikapp. Jag försöker med det nästa gång.
Inte bara ´funktionsvariation´ som jag tycker är fel att använda utan även `funktionsnedsättning´. Anledningen är den att alla vi människor har funktionsnedsättning även om det inte är diagnostiserat. Exempelvis är det en del som inte kan på grund av bristande kunskap och styrka ta det svarta bältet i judo. Visst kan några av de med en tids träning få bältet, men innan dess har de funktionsnedsättning på det området. Samma sak gäller ´funktionsvariation´, alla har variationer på våra funktioner i finurliga uppbyggda kropp. En del är starka medan andra är mindre starka. En del pratar förståeligt väldigt snabbt medan andra gör det betydligt långsammare. En del spelar bra tennis medan andra har svårigheter att träffa bollen. Om någon säger att hen har en funktionsvariation, är det inget som säger mig att hen har ett handikapp. Absolut ingenting.
Det är inte fel att säga ´handikapp´. Dock är det en del som ser mig som en stofil när jag gör det, men det bryr jag mig inte om.

Det strider mot mitt tänk att skriva ´funkissamhälle´ som jag gjorde i början på texten. Jaha, vet du inte vad funkissamhälle är för något? En del personer med handikapp och kanske även en del andra som har relation eller på något annat vis anknytning till dessa människor, använder ´funkissamhälle´ för ett samhälle med personer med funktionshinder. Jag är emot att dela in människor i grupper beroende på etnicitet, sexuell läggning, hudfärg, handikapp eller inte, religion, ursprung med mera, så därför är det fel att använda ´funkissamhälle´.
På samma sätt som det inte går att använda sig av ´funktionsvariation´ fungerar inte heller ´funkissamhälle´. Vi alla som bor i samhället har en kropp som har massor med funktioner, som i sin tur har massor med olika variationer. Alla har funktionsvariationer. Ett ´funkissamhälle´ säger mig inte att det finns personer med handikapp som bor och lever i samhället. Absolut ingenting.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar