omslagsbild

omslagsbild

måndag 20 februari 2017

´Det är dags att tänka på outrot.´

Som ni kanske har märkt har jag uppmärksammat uttryck i det svenska språket som jag finner underliga bildmässigt.
När morfar och mormor var hemma hos oss, minns jag att han oftast sa ´Det är dags att tänka på refrängen.´ till henne när han tyckte att det var dags för de att åka hem. Jag var då fem år. Förstådd det var dags att åka.
Jag har inte reflekterat över uttrycket tidigare, men gjorde det för några dagar sedan. Varför säger en del ´Det är dags att tänka på refrängen.´ när det exempelvis är tid för att lägga sig? Dra sig tillbaka eller sluta med något betyder det i folkmun. Egentligen är det fel att använda uttrycket i sammanhanget för delen av en låt som heter refräng finns mitt i. Det kan förekomma i slutet, men det är sällan.
Outro heter låtens slut, så det korrekta ska vara ´Det är dags att tänka på outrot.´.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar