omslagsbild

omslagsbild

torsdag 9 februari 2017

Det lugnar mig och andra föräldrar som har barn i skolan.

(En fortsättning från tisdagens inlägg.)

Eftersom jag fann det märkligt att Göteborgs lärarförbund anser att ge eleverna redskap till hur ett bra bemötande går till och stärka deras självförtroende inte ingår i lärarnas och skolledarnas yrkesprofession, tog jag kontakt med Lärarnas Riksförbund och frågade om även de anser det. 
En man från förbundsstyrelsen svarade.

Alla som arbetar i skolan har ett ansvar att stödja elevernas utveckling till självständiga demokratiska medborgare.
I den yrkesetik som lärarorganisationerna gemensamt utarbetat står som första punkter: 
"Lärare förbinder sig att i sin yrkesutövning
- ta ansvar för elevernas kunskapstillväxt, stödja deras personliga utveckling och skapa goda betingelser för varje elevs lärande, utveckling och förmåga att 
utveckla kritiskt tänkande 
- alltid bemöta eleverna med respekt för deras person och integritet samt skydda varje individ mot skada, kränkning och trakasserier"

För LR är det därmed självklart att det du beskriver ligger inom vårt yrkes profession och i vårt uppdrag. 


Mitt svar:
Tack för ditt svar. Det lugnar mig och andra föräldrar som har barn i skolan.
Beträffande åsikten från Göteborgs lärarförbund är det förhoppningsvis ett misstag. Hen kanske inte förstådd vad hen egentligen svarade på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar